EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
13.11.2017

Jak správně reklamovat telekomunikační služby a jejich vyúčtování

Vypadává vám často internet, nefunguje telefon nebo vám nesedí vyúčtování telekomunikačních služeb? To všechno můžete u svého operátora reklamovat. Postupy pro reklamaci se ve světě telekomunikací v mnoha ohledech liší od těch, co známe v případě běžného spotřebního zboží. Jak má tedy reklamace služeb či vyúčtování u operátora vypadat?

V první řadě je potřeba rozlišovat, co je a co není služba elektronických komunikací. Ta podle zákona spočívá v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací. „To znamená, že operátor je zodpovědný pouze za to, že se ze svého čísla dovoláte, kam potřebujete, že můžete surfovat po internetu či sledovat televizi a že kvalita přenosu bude odpovídat smluvnímu ujednání,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Naproti tomu pokud si koupíte elektronickou jízdenku na tramvaj, není to operátor, kdo vám službu poskytuje, a proto u něj v případě problémů nelze uplatnit reklamaci. Stejně tomu bude při nefunkčnosti stažených aplikací nebo při sjednání úvěru prostřednictvím textové zprávy. Ani pronájem modemu není službou elektronických komunikací a jeho reklamace se bude řídit jinými pravidly.

Reklamovat můžete buď samotnou službu, nebo její vyúčtování. „Podání reklamace operátorovi musíte stihnout v zákonné lhůtě, která činí dva měsíce od doručení reklamovaného vyúčtování nebo od vadného poskytnutí služby. Operátor má pak jeden měsíc na to, aby reklamaci vyřídil. Jde-li ale například o roaming a operátor musí vyúčtování projednat se zahraničním provozovatelem, pak se lhůta pro vyřízení reklamace prodlužuje ještě o jeden měsíc,“ upřesňuje Lukáš Zelený. Reklamaci posílejte vždy doporučeným dopisem s dodejkou, ve kterém popíšete, co přesně operátorovi vytýkáte a jaké žádáte řešení.

V případě reklamace vadně poskytnuté služby můžete žádat odstranění závady a přiměřenou slevu z ceny. Operátor vám už ale není povinen nahradit škodu vzniklou tím, že jste nemohli telefon či internet používat. Potřebujete-li internetové připojení k podnikání, myslete vždy na záložní řešení – náhrady ušlého zisku za výpadky internetu se totiž nedočkáte. „Pamatujte také, že uplatnění reklamace nesprávného vyúčtování vás nezbavuje povinnosti za služby zaplatit. Případný rozdíl v ceně vám operátor vrátí do měsíce od vyřízení reklamace,“ dodává Zelený.

Nejste-li spokojeni s rozhodnutím o reklamaci, můžete do jednoho měsíce od doručení rozhodnutí podat námitku Českému telekomunikačnímu úřadu. Za zahájení správního řízení se platí poplatek ve výši 100 korun a je-li to opodstatněné, může úřad rozhodnout, že nemusíte hradit nesprávné vyúčtování, dokud sám ve věci nerozhodne. Neúspěch ve správním řízení se dá řešit podáním rozkladu (tedy v podstatě odvoláním se proti rozhodnutí) a poté ještě žalobou u soudu. „Pokud ale u Českého telekomunikačního úřadu nepochodíte, může vám být uložena povinnost nahradit druhé straně, tedy operátorovi, náklady řízení,“ upozorňuje Zelený na rizika spojená s podáním námitky.

Autor / zdroj: Vanda Jarošová

Doporučujeme

PNEUCENTRUM PROFI s.r.o - PNEUSERVIS pro osobní, dodávkové, nákladní, zemědělské, průmyslové, EM vozy a motocykly

3D3 geometrie pro os., dod. a offroad vozy, autodiagnostika, čištění a diagnostika autoklimatizace, seřizování světel pomocí regloskopu,opravy autoskel, AUTOSERVIS. PNEUCENTRUM PROFI s.r.o., Frýdecká 277, 739 61 Třinec, tel.: 558 329 923, 776 766 766.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Kriminalita v Bohumíně pořád klesá, radnice zjišťuje, jaký je u lidí pocit bezpečí

Zatímco kriminalita na Karvinsku kolísá nebo dokonce stoupá, v Bohumíně má opačný trend. Za posledních pět let ubylo trestných činů o více než polovin

Post

V bohumínském Gliňoči vznikají hadníky a broukoviště

Dříve areál, kde se těžila hlína a písek, dnes přírodní lokalita Gliňoč s chráněnými živočichy prochází citlivou proměnou. Revitalizace za 2 miliony k

Post

Záchranáři převzali jedenáct nových sanitních vozidel

Ve čtvrtek odpoledne převzali záchranáři ZZS MSK do užívání jedenáct nových sanitních vozidel. Slavnostní akce, která se při této příležitosti uskuteč

Reklama

garaze.fabrego.cz

Reklama

PARTNEŘI

garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.beautyexpo.cz www.pneucentrumprofi.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA